Single Blog Title

This is a single blog caption

Buitengewoon Breda

Op dit moment vindt een van de grootste station verbouwingen van Nederland plaats. Het oude station Breda bood capaciteit aan circa 27.000 reizigers per dag, het nieuwe is berekend op ongeveer 57.000 (in 2020). Het kleine station maakt plaats voor een metropolische hub. OFS is trots hier een aandeel in te mogen leveren.

Een uniek project met een ongekende omvang. Honderden mensen per dag werken hier voor een scala aan ondernemingen. Bedrijfsleider van OFS Michiel de Visser voegt toe: “De afstemming tussen de aannemers onderling is zeer belangrijk. Voor iedereen geldt dat dit het verschil tussen winst of verlies betekent. “

Boven en onder
In Nederland wordt er om veiligheidsredenen meestal maar op één niveau tegelijk gewerkt. Een vallende hamer levert dan geen levensbedreigende situaties op. In Breda is hierop een uitzondering gemaakt. Boven, zij en onder, op alle lagen worden door verschillende bedrijven gelijktijdig gewerkt. Vanzelfsprekend gelden er strenge veiligheidseisen voor alle betrokkenen.

Bij de bus
Niet alleen boven en onder gaan tegelijk, ook trein en bus doen dat. Buiten wordt gelijktijdig aan het nieuwe bus perron gewerkt, wat ruimte biedt aan twintig bussen en waarvan de dienstregeling goed zal aansluiten op die van de treinen. In beide heeft OFS een aandeel. Zo plaatsen we voor de gemeente de abri’s op het bus perron en op het treinstation zijn we druk in de weer met het stationsmeubilair, waaronder de banken, vertrekstaatkasten en verblijfspaviljoens.

Een unieke ervaring
“Niet alleen erg leuk om te doen, maar ook erg leerzaam. Ons eigen oplossingsgerichte denken wordt maximaal ingezet. En het kijken naar de werkmethode van de andere bedrijven is ook bijzonder inspirerend, ” vervolgt Michiel. Eerder voerde we werkzaamheden uit binnen gelijksoortige projecten op station Arnhem en Rotterdam. In Arnhem waren wij zelfs hoofdaannemer. “Dat was een unieke kans. Het project is goed verlopen en smaakte wat ons betreft naar meer. Hoe meer ervaren je als bedrijf wordt, hoe complexere situaties je aankan en hoe meer plezier je juist in die complexiteit krijgt. We zijn afgelopen jaren enorm gegroeid op dit gebied en leren nog elke dag.”

Altijd anders
Ervaring scheelt, maar oplossingen hergebruiken werkt vaak niet. Michiel: “Voor elk logistiek vraagstuk wordt een nieuwe oplossing gevonden, want de situatie is altijd anders. Dit vraagt van de meest flexibele organisatie nog een maximale reikwijdte. We voeren materiaal aan via de rails of via eigen ontwikkelde portalen of constructies. Een mooi project, wat voor OFS ook zeker een prachtig referentieproject is.” Tot nu toe verloopt het project voorspoedig. De oplevering van het station wordt in de loop van 2016 verwacht.


Leave a Reply